Her er du: ForsideInnlegg/fiskehistorierEn fin historie.
Meny
Hauger skilt og bilreklame

www.bilreklame.com
En fin historie.

Hei

Jeg hadde den glede å være med Bil & Maskin på fisketur i helgen til Skoti Lodge og fikk et både spennende og trivelig opphold sammen med dem:

Etter ankomst og innlosjering fredag ettermiddag bar det rett ned til elva hvor jeg møtte de andre i Gapahuken. De kunne fortelle om magre fangster, men spenningen steg i skumringa da vi i kameraene kunne se flere store fisk som kom opp i hølen og viste seg. Skikkelig kjekt med kamera i hølen og forskjellige fluemønstre ble prøvd, men laksen ville ikke ha flua den kvelden.

Dagen etter var det få som var tidlig oppe, av uante grunner ;-), så det ble til at jeg ruslet alene ned til Skoti hølen. Jeg fisket ei vende ned til steinen som anbefalt med korte kast og deretter ei med lange kast med en Sun Ray variant uten noe napp. Jeg byttet strategi og flue, men startet på ny med korte kast og hadde fisk etter et stykke ned i hølen. Nytt kast samme sted og der satt den J! Jeg presset ganske hardt, men fisken var snill de første 10minuttene før den bestemte seg og da skal jeg si at det ble fart i sakene! Laksen tok ut av hølen og nedover mot Sahara og det ble en halsbrekkende løpetur nedover og før jeg rundet svingen ned mot sandbanken og kunne løpe like fort som laksen, hadde jeg kun noen meter igjen på snella. Jeg kom meg ned til sandbanken og fikk inn baklina og halve skytelina da det ble bråstopp. Et rykk, sannsynligvis rundt en stein, og fisken var borte sammen med flua. ¤$”#¤%&(!) og det som var av gloser å oppdrive jallet i dalen. Noe nedbrutt og andpusten ruslet jeg opp igjen til Skotihølen og lurte på hva jeg burde gjort annerledes….

I kameraet kunne jeg på ny se fin fisk som beveget seg og optimismen steg igjen. Ny (og sterkere fortom) ble montert og lignende flue ble knyttet på.

Samme prosedyre som sist og nøyaktig på samme plass som ”bamsen” fikk jeg på en ny, men mye mindre fisk. Denne fikk jeg et greit sidepress på og det lengste utraset gikk heldigvis oppover i hølen og til slutt kunne jeg hånd-taile en fin laks på 7,1 kilo med lus og fettfinna avklippet. I etterkant vil jeg basert på lengden i forhold til den jeg fikk opp anslå at ”bamsen” var 15kg+!

Dagen gikk deretter med til avslapping i den trivelige hytta og drøs med nye bekjente. Ny økt startet i 19 tiden og når det begynte å mørkne gav de 2 andre seg. Jeg fisket av brekket og rett før det ble helt mørkt så tok en fisk flua 2 m fra land, midt mellom kameraene. Etter 5min kjøring uten å klare å se fisken fikk jeg den inn og kunne lande en fin Suldals laks på 4.7kg.

Den siste fiskeøkta søndag morgen ble startet med spenning selv om vi ikke hadde sett ny fisk i kameraene. Etter en vende med korte kast uten napp ble det på ny fast fisk idet jeg etter et langt kast satte fart på flua over hølen og ned mot brekket. Fisken, en farget hannlaks rundt 5kg, var utrolig sprek og jeg holdt på en god stund og hadde den helt inne ved land og klar til tailing da krokfestet dessverre glapp. For meg var det helt greit da jeg på det tidspunktet allerede hadde bestemt meg at denne skulle få friheten tilbake, så vi får kalle det en Long Distant Release :-o.

Jeg vil bare få takke så mye for et trivelig opphold på Skoti Lodge og håper at andre gjester kan oppleve noe lignende samt at våre veier krysses en annen gang også J.

Ha en fortsatt fin dag!

Quad Live Cam
Underwater camera
Google oversetter
 2020 sesongen er over. Det ble tatt 52-53 laks på valdet i år, vi må vel si oss fornøyd med...
Fra: 2020-10-01
Suldalslågen
  Det har i perioder vært tregt fiske,mye fisk ,men den ville ikke ta. Vi har funnet ut at vi ...
Fra: 2018-10-03
Forfatter: Bart
Vi øker effektiviteten din på Internett, sjekk tilbudet vårt i dag! http://www.softnetium.pl/